
_____________________________________________________________________________
21-6-88 COMUNICAT DE PREMSA
_____________________________________________________________________________
EL
COL.LECTIU ECOLOGISTA DE GIRONA PROPOSA PERLLONGAR EL TERMINI DE
CONCESSIO DE L'AUTOPISTA A CANVI D'ALLIBERAR DE PEATGE LA CIRCUNVALA-CIO
DE GIRONA
El Col.lectiu Ecologista de Girona considera que la solució
més lògica i ecològica per al desviament de
la N-II segueix essent, nou anys més tard de proposar-ho
per primera vegada, la utilització d'un tram de l'autopista
A-7 en la seva circunvalació a l'àrea urbana de Girona
per l'oest.
Ara, però, la via de la recuperació de la concessió
sembla un carreró sense sortida. ACESA és totalment
en mans privades i el seu balanç de resultats ha passat de
ser deficitari a altament rendible. Fins ara, però, ningú
no ha plantejat una sortida original i viable que preservi tant
la vall de Sant Daniel com els interessos intocables d'ACESA.
Des del punt de vista del Col.lectiu Ecologista de Girona, cal
deixar de banda, encara que sigui coyunturalment, l'argument de
la recuperació de la concessió. La proposta a reflexionar
detingudament es basa en el perllongament del termini de la concessió.
Estem totalment convençuts que ACESA calibraria de bon grat
la possibilitat de perllongar més enllà del 2004 el
termini d'una conces-sió tan rendible. Es notori que ACESA
és partidària de solucions d'aquest tipus. No fa encara
tres mesos es va oferir a construir gratuïtament un tram del
segon cinturó de Barcelona a canvi d'una ampliació
de la concessió de l'A-9 de Montgat a Mataró.
La negociació, tal com la proposem, però podria anar
més o menys així:
- El MOPU construeix i paga el pont i els accessos de Fonta-jau
(el municipi de Girona redistribueix el 45 % del trànsit
que incideix en el centre de Girona).
- El MOPU i ACESA acorden posar troncals de peatge abans de Fornells
i després de Medinyà, deixant lliure de pagament la
circunva-lació de Girona. (Si és cert que el trànsit
de pas és només el 10 % - essencialment camions i
turistes- l'actual estructura de l'A-7 és suficient per absorbir-lo
sense modifica-cions).
- El Govern, a proposta del MOPU, perllonga la concessió
de l'explotació de l'A-7 a favor d'ACESA per un període
que compensi el cost actualitzat de construcció del tram
alliberat i el peatge que es deixaria de percebre en una vintena
de km.
- El MOPU inverteix els 4.000 milions llargs que costaria la variant
de Sant Daniel en la construcció dels accessos al tram d'auto-pista
alliberat en les seves connexions amb les carreteres de Santa Coloma,
Anglès, Sant Gregori i Banyoles, aquesta darrera a l'alçada
de Medinya.
- A la mateixa alçada, el MOPU construeix un pont sobre
el Ter, ja previst en la variant Est, que connecti la carretera
de Palamós amb la N-II i l'A-7 entre Celrà i Medinyà,
cosa que evitaria els embussos al Pont Major i Sarrià.
- La Generalitat de Catalunya declara Parc Natural el massís
de les Gavarres, que ja és hora.
L'esbós d'aquesta alternativa queda fet. Malgrat que més
d'un la mirarà amb ironia o incredulitat, procurarem demostrar
la seva viabi-litat en un període raonable de temps. Des
del nostre punt de vista, pot desllorigar l'impasse entre una sortida
considerada utòpica (la gratuïtat sense contrapartides)
i una bogeria mai explicada (la des-trossa innecessària d'una
vall). Tant de bo el debat s'enriqueixi amb nous elements.
|