EL
CAOS DE LA PLANIFICACIó VIàRIA: GIRONA COM A EXEMPLE
Potser cap altra qüestió haurà
fet córrer tanta tinta a la premsa i escalfat tant els ànims
ciutadans com el tema (etern) de la variant de la N-II al seu pas
per Girona.
A hores d'ara, encara molts ciutadans creuen que l'oposició
a la construcció de la variant "est" (llegiu Sant
Daniel) és una qüestió merament ambientalista,
de protecció de la Vall. La vessant ecològica, però,
és només una (petita) part del feix de raons per oposar-s'hi.
El context real on cal situar una via de comunicació és
en la vessant urbanística.
De segles, Girona ha estat
una ciutat pensada per a la intimitat, amb carrers estrets i carrerons
més estrets encara. Mai no ha estat pensada (ni dissenyada)
per als vehicles de quatre rodes i ara se'ns fa més que evident,
quan en cinc anys el parc automobilístic gironí s'ha
doblat.
De
retruc, els gironins són (som) ganduls, ens fa mandra caminar,
tenim astènia de bellugar els malucs. No passa dia que no
agafem el cotxe. Els embussos de la ciutat no els produeixen els
ciutadans que passen de llarg: els embussos que patim dia a dia
els produïm nosal- tres mateixos, tot sigui dit, amb la (no)
col.laboració de la Policia Municipal. Estadístiques
oficials: el 70 % del trànsit urbà és de vehicles
que es mouen dintre de Girona.
Girona, per altra banda,
és capital de "província" (i, per tant,
centre burocràtic de totes les administracions), cap de comarca,
centre d'atracció comercial... atreu a diari, en conseqüència,
molts ciutadans de fora. Estadístiques oficials: el 20 %
del trànsit urbà és de vehicles que vénen
de comarques a fer quelcom dintre de Girona.
Què queda, doncs,
per al trànsit de pas? Els qui passen de llarg (camions,
autobusos de llarg recorregut, turistes...) no arriben ni al 10
%. Estadístiques oficials.
Raonem-ho. Què és
més prioritari, evitar l'excessiu (ab)ús que fem del
cotxe, redistribuir el trànsit que ve de fora a fer quelcom
a Girona, evitar que conflueixin tots allà mateix (Devesa,
Marquès de Camps, Poeta Marquina...) ... o bé (in)vertir
més de 6.000 milions en fer una variant que només
servirà per a un 10 % del trànsit?
Per a aquells que cada matí
i tarda es troben (ens trobem) engan- xats en un embús i
sospiren (sospirem) per una variant, sigui per on sigui: Ja sabeu
que aquesta, si la fan per l'est (llegiu Sant Daniel), només
us estalviarà a la cua un cotxe de cada deu? Els altres nou
cotxes seguireu (seguirem) trobant-los, cada dia, a la mateixa cua.
Quines són, si n'hi
ha, algunes solucions alternatives?
Primera qüestió:
el 70 % de gironins que traiem cada dia el cotxe a passeig. Una
racionalització/restricció dels aparcaments, una millo-
ra substancial dels serveis públics, una campanya de mentalització
adequada (caminar millora no només la circulació sanguínea,
sinó l'altra circulació), convèncer els responsables
municipals que potser donaria millor resultat posar guàrdies
a les cruïlles que no només fer-los penjar denúncies
als vidres dels cotxes...
Segona qüestió:
el 20 % que vénen a diari a comprar/treba- llar/etc. a la
ciutat. Com voleu que no s'amunteguin quan només hi ha un
accés decent per l'oest (l'Avinguda d'Olot no passa d'aspiració
[Titular de Punt Diari, 15-9-79. "Ajuntament de Girona: L'eix
Salt-La Creueta, objectiu immediat"]). No és absurd
que l'únic eix Nord-Sud sigui la carretera de Barcelona?
Construir ja, ara mateix, la xarxa que el pla general d'urbanisme
preveu per redistribuir el trànsit de l'àrea urbana,
és la millor (única) solució perquè
els de fora i els de dins deixin de pitar-se cada dia, a les mateixes
hores, en els mateixos indrets.
Tercera qüestió:
el 10 % que va de pas. La famosa variant "est", la variant
del MOPU, la variant Nadal, no resoldrà (si la fan, si és
que poden) els problemes del trànsit urbà. Ell (i
ells) ho saben bé. Per això volen el pont de Fontajau.
No diuen, però, que sense accessos adequats el pont de Fontajau
només rebotrà els embussos de la Devesa a Santa Eugènia.
Saben, també, que l'opció "variant per l'autopista"
és una solució més lògica (i ecològica,
i econòmica, i legalment via- ble...). L'alliberament del
peatge per l'autopista entre Fornells i Medinyà permetria,
a més, connectar totes les vies de penetració a Girona:
no només eliminaria el 10 % del trànsit de pas sinó
bona part del trànsit que accedeix a Girona i el generat
dins la pròpia ciutat podria redistribuir-se més còmodament,
sense haver de confluir en el centre per després intentar
de tornar a sortir-ne.
Quan perdem la paciència,
palplantats en un embús al mig de Girona, no condemnem gratuïtament
a la destrucció la Vall de Sant Daniel: condemnem, en tot
cas, l'estretor de mires dels responsables municipals i ministerials.
Peter ha mort fa poc, però el seu principi és més
viu que mai.
Josep Planas i Gamundi
|