* Aquesta publicació contenia també
l'apartat "Breu cronologia de les variants de Girona".
No es reprodueix aquí perquè la cronologia completa
la podeu trobar a Desvariant
1.
LA VARIANT ÉS IL.LEGAL
L'actual projecte surt del consens entre el MOPU
i els alcaldes la tardor de 1985. La redacció està
signada el 30-6-86. Aquest projecte MAI NO S'HA EXPOSAT A INFORMACIó
PúBLICA.
Quan diuen que sí s'ha acomplert aquest
tràmit, es referei-xen a l'es-tudi previ presentat pel MOPU
el 1983, totalment diferent de l'actual. Llavors, tots els ajuntaments
(el de Girona al capdavant) varen prendre acords de ple per unanimitat
contra l'opció "est" i a favor de la gratuïtat
de l'autopis-ta.
2.
EL MOPU AMAGA UN PROJECTE QUE HAURIA DE SER PúBLIC
L'advocat de l'ASSOCIACIó D'AMICS DE LA
VALL DE SANT DANIEL (AAVSD), ha demanat al MOPU en cinc ocasions
examinar el projecte (el 10-3-89, el 29-5-89, l'1-9-89, el 26-10-89
i el 19-12-89). El MOPU no ha contestat mai, malgrat estar-hi obligat.
Jurídicament, cometen DELICTE DE DENEGACIó DEL TRàMIT
D'AUDIèNCIA I VISTA DE L'EXPEDIENT.
3.
EL MOPU NO FA CAS DE LA "AUDIENCIA NACIONAL"
L'1-12-89 es presenta a la "Audiencia Nacional"
un recurs contenciós demanant l'anul.lació del projecte
per manca d'informació pública i MANCA DE L'ES-TUDI
D'IMPACTE AMBIENTAL.
El 18-12-89 la "Audiencia" reclama
al MOPU TOT l'expedient. El 2-3-90 torna a reclamar-lo i el MOPU
tampoc no el presenta. DURANT GAIREBé UN ANY, EL MOPU NO
NOMéS ESTà MANCANT L'AUXILI A LA JUSTíCIA,
SINó QUE LA OBSTRUEIX DELIBERADAMENT.
4.L'EXPEDIENT
NO Té L'ESTUDI D'IMPACTE AMBIENTAL OBLIGATORI PER LLEI
El 27-05-85 la CE aprova la Directiva 85/337,
d'avaluació de les repercussions de projectes públics
sobre el medi.
El 30-06-86 el BOE publica el "Real Decreto
Legislativo 1302/86, de 28/6, de evaluación de impacto ambiental".
L'ESTUDI D'IMPACTE ÉS OBLIGATORI EN TOTES LES OBRES, INSTAL.LACIONS
O ACTIVITATS NO COMENÇADES ABANS DEL 30-7-88.
El 03-06-88 el DOGC publica el Decret 114/88,
d'avaluació d'Impacte Ambien-tal: SERà D'APLICACIó
A LES OBRES O LES ACTIVITATS QUE S'HI SOTMETEN I QUE S'INICIïN
A PARTIR DEL DIA 20 DE JULIOL DE 1988.
En no haver-se iniciat fins al 29-10-90, és
OBLIGATòRIA l'aplicació de la legislació catalana,
espanyola i europea al projecte de "variant est".
El propi MOPU reconeix que no l'ha fet quan
el Cap de Carreteres a Cata-lunya, en encarregar un informe a Joan
Senent, afegeix que "no es farà un estudi d'impacte,
ja que suposaria fer un projecte totalment nou" (24-9-88).
5. L'ESTUDI ECOLòGIC DEL PROJECTE NO éS UN ESTUDI
D'IMPACTE AMBIENTAL
El R.D.L. D'Estudi d'Impacte Ambiental preveu
que entre altres coses, l'estudi contempli:
* Un treball interdisciplinari (efectes sobre
la població humana, fauna, flora, sòl, aire, aigua,
clima, paisatge...)
* Un examen de les alternatives tècnicament viables i una
justificació de la solució proposada.
* Grau d'acceptació o repulsa social de l'activitat.
I el que és més important: s'ha
de posar a informació pública abans d'aprovar-lo.
L'Administració menteix, per tant, quan diu que ha acomplert
la normativa d'Impacte Ambiental.
6.
EL MOPU ADMET QUE HI HAURà UN FORT IMPACTE AMBIENTAL
El mateix projecte reconeix que les alteracions
genèriques afectaran greument Sant Daniel: efecte barrera,
augment de l'erosió, destrucció d'espècies
vegetals, intrusió visual i contrast cromàtic, ruptura
de la continuïtat del relleu i la vegetació...
7.
L'IMPACTE AMBIENTAL DEL TGV
L'estudi d'impacte del TGV descarta el pas per
Sant Daniel perquè "és un tram d'alt interès
ecològic" i " forma part del pla d'Espais d'Interès
Natural de Catalunya i està inclosa en la proposta del pla
natural de les Gavarres".
Si la vall no podria suportar l'impacte del
TGV, és evident que tampoc suportaria la variant. Queda en
evidència la por del MOPU a acceptar un Estudi d'Impacte
Ambiental com mana la Llei.
8.
QUè DIU L'ASSOCIACIó DE NATURALISTES DE GIRONA
L'ASSOCIACIó DE NATURALISTES DE GIRONA
(ANG) s'ha definit sempre contrària a la "variant est".
En el darrer comunicat (10-11-90), diu que "és molt
greu que s'hagi triat una solució que és la més
cara, la que menys soluciona tècnicament el problema i la
que té un impacte més fort sobre el medi", i
afegeix que "Girona i els municipis de les rodalies han hipotecat
definitivament un dels espais més valuosos per la ciutat
del 2000".
9.
EL PARLAMENT DE CATALUNYA TAMBé VOL L'ESTUDI D'IMPACTE AMBIENTAL
El 13-4-89 el Parlament de Catalunya aprova per
unanimitat una moció per la qual tota obra pública
provinent d'una administració forània a Catalunya
haurà de tenir el preceptiu estudi d'impacte ambiental. El
Diputat i germà de l'alcalde de Girona Manel Nadal es quedà
sol dient que la variant est de Girona no havia de complir aquest
requisit.
10.
QUè DIUEN ELS URBANISTES
Els Col.legis d'Arquitectes, d'Aparelladors,
d'Enginyers de Camins, d'Enginyers Industrials i de Pèrits
Agrícoles, manifestaven l'1-7-84 que "la variant no
és el principal problema de Girona" i reclamen "una
via urbana que solucioni els problemes interns de trànsit
a Girona". Aquesta postura l'ha defensada també l'equip
redactor del Pla Especial de Protecció de la Vall i l'equip
redactor del Pla General de Girona.
11.
QUI NO VOL LA VARIANT EST
S'intenta presentar la COORDINADORA com a única
associació contrària a la "variant est".
Es radicalment fals: a més de l'AAVSD, L'ASSEMBLEA D'ENTITATS
PER A LA SALVAGUARDA DE SANT DANIEL agrupa 48 entitats cíviques,
polítiques i sindicals de Girona des del 1988. El 27-01-89
aquesta assemblea rebia de l'Associació de Periodistes la
MOSCA DE SANT NARCíS a l'entitats que més s'ha destacat
en defensa dels interessos col.lec-tius. En el mateix acte Joaquim
Nadal rebia la MOSCA VERINOSA, al polític més susceptible
a les informacions periodístiques.
12.
ELS QUI NO VOLEN LA VARIANT EST SóN MAJORIA
Resultats de l'enquesta publicada el 2-6-90 al
PUNT i realitzada pels alumnes de Bioestadística de la Facultat
de Veterinària:
* el 50'7 % dels gironins no considera correcta
la gestió de l'alcalde en l'afer de la "variant est"
* el 61 % creu que la "variant est" faria malbé
la Vall
* el 54 % considera que hauria de passar per l'autopista
* només el 25 % considera correcta la gestió de Joaquim
Nadal.
Si ni el MOPU ni l'Ajuntament no han fet mai
una enquesta en aquest sentit, com poden saber quanta gent vol la
variant est?
13.
L'ALCALDE DE GIRONA NO HA DEMANAT MAI AJUDA PER IMPEDIR LA VARIANT
EST
Quan Joaquim Nadal es queixa que s'ha trobat
sol defensant Sant Da-niel, és conscient que menteix: ell
és qui va desmobilitzar l'oposició a una variant per
l'est prometent que dimitiria si afectava la vall, l'any 1984. Quan
el 16 de setembre de 1985 va anar a Madrid, l'endemà va començar
a defensar una variant per l'est. En cap moment no va dirigir-se
als gironins reclamant un recolzament a la seva postura inicial.
I encara no ha dimitit!
14.
EL PROBLEMA DEL TRàNSIT NO SERà RESOLT PER LA VARIANT
EST
Una enquesta del MOPU revela que el trànsit
que embussa Girona el formen un 70 % de vehicles dels propis gironins,
un 20 % de vehicles que de comarques es desplacen a Girona i només
un 6-7 % de vehicles que van de pas: els únics que hipotèticament
utilitzarien la "variant est". Val la pena una despesa
i una destrossa tan elevats per tan poca cosa?
15. ELS EMBUSSOS DE GIRONA NO ELS CAUSEN ELS CAMIONS, SINó
ELS GIRONINS
La setmana del 15 al 21 d'octubre de 1990 va
haver-hi vaga de camions a tot l'Estat espanyol: Girona va continuar
amb els embussos habituals a tota hora.
El dia de Sant Narcís (29-10-90) era
festa local a Girona, però dia laborable als municipis del
voltant: es podia circular per la Devesa sense cap difi-cultat.
La conclusió és evident: els camions
no provoquen els embussos de Girona, els causants del caos de trànsit
són els mateixos gironins. L'excusa dels camions com a culpables
dels embussos és pura demagògia.
16.
EL PROBLEMA DEL TRàNSIT A GIRONA ÉS UN PROBLEMA DE
XARXA VIàRIA
9 de cada deu vehicles seguiran embussant Girona,
amb variant o sense, i això és el que cal resoldre:
només evitarem cues, sorolls, polució i nervis amb
una xarxa viària adequada i una regulació del trànsit
més racional. Hi ha encara qui creu que la "variant
est" resoldria allò que el mateix equip de Govern, en
tres legislatures, s'ha demostrat incompetent per solucionar?
17.
QUè CONNECTARIA LA VARIANT EST
Ben poca cosa. Tots els accessos a Girona provenen
del nord, sud i oest, i cap no ve de l'est. Ningú que vingui
del Nord (Palamós, Figueres o Banyoles) que es dirigeixi
a Salt-Anglès o Sta. Coloma (o viceversa) no utilitzarà
mai la variant. El mateix passarà amb qui provingui de Barcelona
o la Costa Brava sud. Cap gironí no la farà servir
per a res.
18.
QUè CONNECTARIA LA VARIANT PER L'AUTOPISTA
L'accés de Fornells relligaria el trànsit
de Sta. Coloma, la N-II, l'A-7 i Sant Feliu. L'accés de Salt
redistribuiria el trànsit de la N-II. L'accés de Sarrià
connectaria la carretera d'Olot-Banyoles i de Sant Gregori. L'accés
de Medinyà connectaria la N-II, l'A-7, l'accés de
la ctra. de Banyoles-Olot i de Palamós, en un pont sobre
el Ter. Aquest pont no començaria al Congost, sinó
abans del polígon industrial de Celrà, de manera que
també serviria de variant a aquesta població.
19.
LA VARIANT EST AMAGA INTERESSOS FOSCOS I LA TOSSUDERIA DEL MOPU
Tant interès per la "variant est"
demostrada pel MOPU, i el sobtat canvi de l'actitud dels governants
municipals, és si més no sospitós. Cap argument
no ha estat donat per l'Administració. Una coneguda urbanit-zació
gironina encara presenta plànols que dibuixen un accés
directe a la variant pel mig de la vall. Un familiar directe de
l'alcalde concorre a la subhasta del castell de Sant Julià,
al peu mateix de la futura variant...
20.
LA LLEI PERMET NEGOCIAR L'ALLIBERAMENT DEL PEATGE AMB AUTOPISTES
La Llei de Contractes de l'Estat i el Plec de
Clàusules de Concessió d'Autopistes preveuen que en
qualsevol moment, per decisió del Govern, es pot recuperar
una concessió sempre que hi hagi previ acord.
21.
HI HA PRECEDENTS
Hi ha diversos precedents d'allargament de concessions
a canvi d'alliberaments de peatges:
* S'allarga 2 anys la concessió de BÉTICA
DE AUTOPISTAS per alliberar de peatge el pont de la Badia de Cadis
(R.D. 826/82).
* S'allarga la concessió d'ACESA 10 mesos a canvi de l'absorció
d'ACASA (R.D. 126/84).
* El MOPU ha ofert a ACESA ampliar la concessió 10 anys a
canvi d'un peatge tou i la construcció de l'autovia del Maresme.
22.
QUAN COSTARIA ALLIBERAR EL PEATGE DE FORNELLS A MEDINYà
Ni un duro. A finals de 1988, la compensació
per alliberar un tram de 18'7 km, era d'uns 6.000 milions, compensables
amb una ampliació del termini de la concessió de 20
mesos (aplicant estrictament la legislació). A finals de
1989, a tenor del volum de beneficis d'ACESA i faltar un any menys
per al final de la concessió, la compensació de l'Estat
per aconseguir la gratuïtat s'ha reduït a 12 mesos. I
a finals de 1990, menys temps encara...
23.
FER-HI UN TERCER CARRIL ÉS 1000 MILIONS MÉS BARAT
QUE LA VARIANT
Un estudi tècnic realitzat per enginyers
de carreteres avalua el cost d'un tercer carril entre Medinyà
i Fornells (amb tots els accessos i ponts corresponents) en 4.480
milions. El preu de subhasta de la variant és de 6.557 milions.
A més, el tercer carril evita expropiar cap terreny en tot
el traçat.
El MOPU prefereix llençar 1.000 milions
(que paguem entre tots) i destruir la vall que no fer cas a la solució
més lògica i ecològica: alliberar del peatge
l'autopista.
24.
NO HA PASSAT EL MOMENT HISTORIC DE FER LA VARIANT PER L'OEST
L'alternativa autopista no depèn de moments
històrics, sinó de decisions polítiques. El
gasoducte europeu s'ha fet paral.lel a l'autopista, però
fora dels terrenys d'aquesta. El TGV (si s'arriba a fer) seguirà
un traçat extern a l'autopista. Barrejar el gasoducte o el
TGV amb la variant és demagògic.
El tercer carril que proposem es faria DINS
dels mateixos terrenys que ja són de l'autopista: no afecten
en absolut cap servitud existent o futura.
25.
QUè DEIA L'ALCALDE DE GIRONA ABANS DE 1986
"Discrepo clarament de la solució
est, perquè ni ecològicament ni urbanísticament,
no encaixa" (3-6-83)
"En cap cas la variant passarà per Sant Daniel"
(23-12-84)
"Jo diria que ni tan sols hi ha hagut negociacions amb l'empresa
concessionària de l'autopista per estudiar la viabilitat
del rescat" (9-4-85)
"Una condició de la variant és que no afecti
la vall de Sant Daniel, una segona que no afecti les Gavarres, ni
Campdorà, ni les deveses de Salt" (31-5-85) "Tant
ls vall de Sant Daniel com l'àmbit d'influència del
pla especial del sector són innegociables" (27-5-86)
26.
QUè DIUEN L'ALCALDE DE GIRONA I EL MOPU DESPRÉS DE
1986
"De les solucions per l'est, aquesta és
la millor possible" (Nadal, 17-3-87)
"El MOPU serà delicat, estricte i escrupulós
en el tracta-ment de tots els valors mediambientals de la Vall"
(Cos-culluela, 17-3-87)
"L'Ajuntament sempre ha dit que la gratuïtat de l'autopista
és, encara que s'hi afegeixi un carril, una acció
redundant que desequipa la ciutat" (Nadal, 7-9-89)
"Quan la variant funcioni tornaré a ser un home feliç
i dormiré tranquil". "Espero que el pecat de fer
passar la variant per Sant Daniel sigui venial" (Nadal, 1-6-90)
27.
LA GENERALITAT SE'N RENTA LES MANS
El 30-1-89 Jacint Mateu, Director General del
Medi Ambient de la Generalitat, declara que "desconec el traçat
i el projecte de variant. En el seu moment, quan coneguem a fons
el tema, direm allò que competencialment hàgim de
dir".
El Decret 114/88 d'Avaluació d'Impacte
Ambiental obliga la Generalitat a exigir-lo. L'acord unànim
del Parlament d'abril de 1989 obliga el Consell Executiu a prendre-hi
part. I finalment, l'article 10 de la Ley 25/88 de Carre-teras obliga
al MOPU a trametre l'estudi a "las Comunidades Autónomas
afectadas", que poden obligar el MOPU a "la modificación
o revisión del planeamiento urbanístico afectado".
28.
NOSALTRES TAMBÉ VOLEM UNA VARIANT, PERò NO LA VARIANT
EST
Sempre hem demanat una variant per a Girona.
Allò que considerem innaceptable és una variant per
Sant Daniel.
I
UN SEGUIT DE PREGUNTES QUE QUEDEN PENDENTS...
* Van ser intencionats els incendis que durant
una setmana de juliol, l'any 1983, van devastar centenars d'hectàrees
a Sant Daniel i els Angels?
* Per què, per primera i única
vegada, des del Govern Civil es va prohibir l'entrada dels hidroavions
francesos que haurien ajudat a apagar aquell foc?
* Per què mai s'han fet les inversions
municipals previstes al Pla Especial de Protecció de la Vall,
ni s'ha creat el Patronat previst des de 1985?
* Per què el setembre de 1986 l'alcalde
de Girona va canviar radicalment de postura?
* Per què el MOPU té tanta pressa
a fer la variant?
* Quins interessos amagats hi ha al darrera
de la compra del castell de Sant Julià?
* Per què els continuats talls de carrers
i canvis direccionals afavoreixen el caos circulatori a Girona ?
* Per què l'alcalde de Girona va anunciar
el 13 d'octubre que les obres començarien el 14 de novembre,
quan sabia que la primera excavadora es presentaria el 29 d'octubre?
* Es pretén, potser, crear un estat
favorable d'opinió a la variant, "la facin per on la
facin"?
|