Data de publicació: 4-12-90
PROU
DEMAGòGIA A L'ENTORN DE SANT DANIEL
Aquests darrers dies l'ASSOCIACIó D'AMICS DE LA VALL DE
SANT DANIEL i la COORDINADORA N-II PER L'AUTOPISTA han fet públic
que la "Audiencia Nacional" ha denegat un recurs interposat
pel qual es demanava la suspensió cautelar de les obres de
la variant est de Girona.
Quan els afectats directes donem a la llum pública una
notícia que en principi no ens és favorable, es produeix
un contrast claríssim amb l'actuació obtruccionista,
distorsionadora i demagògica que els representants de la
part contrària (l'Alcalde de Girona i el Governador Civil,
per activa; el MOPU, per passiva) mantenen en aquest afer.
El Governador Civil Pere Navarro es cobreix de glòria quan
per una banda diu que l'estudi d'Impacte Ambiental del TGV realitzat
per la Generalitat no rebutja el traçat per Sant Daniel per
motius ecològics, i tot seguit reconeix que desconeix l'estudi
esmentat. Malgrat les seves deficiències, l'estudi d'Impacte
Ambiental del TGV compleix en una part essencial allò que
disposa la legislació vigent: es troba actualment a informació
pública als ajuntaments afectats (els més propers,
Salt i Sarrià de Ter). Veieu perquè mai no hi ha hagut
estudi d'impacte ambiental per a la variant est?
L'alcalde de Girona Joaquim Nadal surt dia sí i altre també
a tota mena de mitjans de comunicació assegurant que aquesta
sentència treu tota la raó i deixa sense arguments
els opositors a la variant est. Sap ben bé que el que pretén
és autojustificar l'agressió causada per les obres
i estendre entre els ciutadans la sensació que tot està
beneït per la justícia. Es conscient de la intenció
demagògica d'aquesta mena de declaracions.
El MOPU, per passiva davant dels requeriments de la "Audiencia
Nacional" i per activa amb la prosecució accelerada
de les obres, confia que quan una sentència ferma l'obligui
a aturar-se la variant ja estigui feta. No seria ni molt menys la
primera vegada que els tribunals d'aquest estat arriben tard, i
d'això se n'aprofita l'Administració. Quan s'obstrueix
premeditadament la possibilitat que la justícia es pronunciï
no es pot parlar d'interès públic ni d'ètica.
I l'obstrucció és evident quan des del 18 de desembre
de 1989 la "Audiencia Nacional" reclama en diverses ocasions
l'expedient complet de la variant per examinar-lo, i el MOPU encara
no l'ha entregat.
Pensem que és hora fer un seguit de clarificacions a l'opinió
pública, perquè cada ciutadà sàpiga
quina és la situació real i legal de la variant est:
1. LA VARIANT EST éS IL.LEGAL.
Segons el BOE de 28-10-88, el MOPU considera aprovat el projecte
de variant est des del 3 d'agost de 1988, encara que aquest acte
administratiu mai no ha estat publicat. Aquest projecte surt del
consens entre el MOPU i els alcaldes la primavera de 1986. La redacció
està signada el 30-6-88. Aquest projecte MAI NO S'HA EXPOSAT
A INFORMACIó PúBLICA.
Quan diuen que sí s'ha acomplert aquest tràmit,
es refereixen a l'estudi previ amb sis opcions presentat pel MOPU
el 1983, totalment diferent de l'actual. Llavors, tots els ajuntaments
(el de Girona al capdavant) varen prendre acords de ple per unanimitat
contra l'opció "est" i a favor de la gratuïtat
de l'autopista.
El propi Ajuntament de Girona ha dit repetides vegades que no
disposava del projecte complet (repasseu la premsa dels anys 1988
i 1989). A més, el propi Ajuntament repetia sistemàticament
que no tenia el projecte complet.
2. LA MANCA D'ESTUDI D'IMPACTE AMBIENTAL éS UN NOU MOTIU
D'IL.LEGALITAT
El 27 de maig de 1985 la CE aprova la Directiva 85/337, d'avaluació
de les repercussions de projectes públics sobre el medi.
El 30 de juny de 1986 el BOE publica el "Real Decreto Legislativo
1302/86, de 28/6, de evaluación de impacto ambiental".
L'ESTUDI D'IMPACTE éS OBLIGATORI EN TOTES LES OBRES, INSTAL.LACIONS
O ACTIVITATS NO COMENÇADES ABANS DEL 30 DE JULIOL DE 1988.
El 3 de juny de 1988 el DOGC publica el Decret 114/88, d'avaluació
d'Impacte Ambiental: SERà D'APLICACIó A LES OBRES
O LES ACTIVITATS QUE S'HI SOTMETEN I QUE S'INICIïN A PARTIR
DEL DIA 20 DE JULIOL DE 1988.
En no haver-se iniciat fins al 29-10-90, és OBLIGATòRIA
l'aplicació de la legislació catalana, espanyola i
europea al projecte de "variant est".
El propi MOPU reconeix que no ha fet l'Estudi d'Impacte quan el
Cap de Carreteres a Catalunya, en encarregar un informe a Joan Senent,
afegeix que "no es farà un estudi d'impacte, ja que
suposaria fer un projecte totalment nou" (EL PUNT, 24-9-88).
3. QUè HA DE CONTEMPLAR UN ESTUDI D'IMPACTE AMBIENTAL, SEGONS
LA LLEI.
Entre altres coses, l'estudi ha de contemplar:
* Un treball interdisciplinari (efectes sobre la població
humana, fauna,flora, sòl, aire, aigua, clima, paisatge...)
* Un examen de les alternatives tècnicament viables i una
justificació de la solució proposada.
* Grau d'acceptació o repulsa social de l'activitat. I el
que és més important: S'HA DE POSAR A INFORMACIó
PúBLICA ABANS D'APROVAR-LO.
4. EL MOPU ENTORPEIX SISTEMàTICAMENT L'ACCIó DE LA
JUSTíCIA.
L'advocat Ignasi Doñate, en nom de l'ASSOCIACIó
D'AMICS DE LA VALL DE SANT DANIEL, ha demanat al MOPU en cinc ocasions
examinar el projecte (el 10-3-89, el 29-5-89, l'1-9-89, el 26-10-89
i el 19-12-89). El MOPU no ha contestat mai, malgrat estar-hi obligat.
urídicament, cometen DELICTE DE DENEGACIÓ DEL TRÀMIT
D'AUDIÈNCIA I VISTA DE L'EXPEDIENT.
5. ELS RECURSOS DAVANT LA "AUDIENCIA NACIONAL".
Després de seguir el via crucis burocràtic dels
tribunals, l'1 de desembre de 1989 es presenta a la "Audiencia
Nacional" un recurs contenciós demanant l'anul.lació
del projecte per manca d'informació pública i MANCA
DE L'ESTUDI D'IMPACTE AMBIENTAL. Des del 18 de desembre de 1989
el tribunal ha reclamat diverses ocasions al MOPU la tramesa de
tot l'expedient, per poder-lo examinar. Aquest és el recurs
que ANUL.LARà el projecte, i per això el MOPU obstrueix
al màxim (i amb total impunitat) l'actuació de la
justícia.
El setembre passat va ser presentat un escrit que reclamava la
suspensió provisional del projecte per evitar efectes irreversibles,
per manca d'informació pública i per manca d'estudi
d'Impacte Ambiental.
La "Audiencia Nacional" ha rebutjat la suspensió
basant-se en l'article 122-1 de la seva jurisdicció, que
estableix com a regla general la no suspensió dels actes
administratius impugnats. No entra a considerar el fons del contenciós,
cosa que ha generat un nou recurs i alhora la confiança en
què quan s'examini el projecte (si el MOPU el presenta algun
dia) es procedirà a l'anul.lació del mateix per conculcar,
a més de diverses lleis ordinàries, diversos articles
de la Constitució.
La "Audiencia Nacional" no ha legitimat, doncs, la variant
est. Al contrari, en no poder suspendre-la per no haver tingut accés
encara al projecte, fa més evident encara la situació
d'il.legalitat en què es troben el MOPU i la seva variant.
6. OBSTACULITZAR LES OBRES éS UN DRET CONSTITUCIONAL
Quan el Governador Civil envia la Guàrdia Civil a detenir
les persones que obstaculitzen l'acció destructiva de les
excavadores, no ho fa perquè tingui la raó o per complir
la llei, sinó per prosseguir un projecte decidit pels seus
caps de Madrid.
D'aquesta manera, la Guàrdia Civil no compleix amb la obligació
de protegir els ciutadans, sinó que es converteix en l'instrument
armat que protegeix els interessos polítics del MOPU (i qui
sap si els econòmics d'altri). Perquè la preservació
del medi (i la nostra Vall de Sant Daniel) és un dret reconegut
constitucionalment, i en l'exercici pacífic d'aquest dret
ens sentim totalment emparats per un Pla Especial de Protecció
vigent, per la por del MOPU a entregar un projecte a la justícia
i en la resolució del recurs plantejat a aquesta, que podria
convertir la variant est en un acte il·lícit quan
ja fos un fet consumat.
Josep Planas i Gamundi
Portaveu de la COORDINADORA N-II PER L'AUTOPISTA
Carles Barba i Parera
President de l'ASSOCIACIÓ D'AMICS DE LA VALL DE SANT DANIEL
|