30/09/1991. COMUNICAT DE PREMSA
ELS
GRUPS ANTI-VARIANT EST DENUNCIEN PÚBLICAMENT L'ESTAT ACTUAL
DE LES OBRES



30-9-91
ANNEX AL COMUNICAT CONJUNT AMB ANG. ESTAT OBRES VARIANT
1. Josep Borrell, Ministre d'Obres Públiques
i Transports
"El Ministeri que encapçalo és també
el Ministeri de Medi Ambient. El pas de la variant per la vall de
Sant Daniel té un interès emblemàtic: és
el punt d'equilibri més ben trobat entre dos objectius aparentment
contradictoris: fer una carretera i respectar la natura"
(El Punt, 30-04-91)
2. José Javier Dombriz, Cap de la
Demarcació de Carreteres de l'Estat a Catalunya
"El MOPU ha millorat tant el projecte de la variant est
pel que fa a la vall, que els ciutadans gairebé no notaran
que passa per Sant Daniel" (El Punt, 24-05-89)
Només cal passejar per la zona d'obres o donar-hi una ullada
des de Montjuïc
3. José Javier Dombriz, Cap de la
Demarcació de Carreteres de l'Estat a Catalunya
"S'ha tingut cura amb el medi natural, i especialment amb
la vall de Sant Daniel... els mil milions de pessetes que es destinen
perquè la carretera passi de manera mimosa [per la vall]
justifiquen la credibilitat del projecte" (El Punt, 7-11-90)
4. José Javier Dombriz, Cap de la
Demarcació de Carreteres de l'Estat a Catalunya
"Se va trabajando con gran cuidado con respecto a todos
los compromisos que habíamos contraído... los pasos
de agua están realizados... nosotros estamos cumpliendo nuestros
compromisos y los vamos a cumplir hasta el final. Respetaremos todo
cuanto sea necesario el entorno" (Diari de Girona, 14-2-91)
Les imatges recollides en el vídeo demostren la poca cura
i adequació dels passos d'aigua i d'animals en gairebé
tot el trajecte.
5. Bases del concurs per a l'adjudicació
dels serveis d'assistència tècnica per al control
i vigilància de les obres de la variant est
"L'empresa adjudicatària s'ha de responsabilitzar
totalment de l'exactitud dels treballs, dels assajos...
L'empresa estarà obligada que tots els treballs d'execució
siguin visitats diàriament per un enginyer tècnic
d'Obres Públiques. Aquest enginyer redactarà un informe
diari...
L'empresa farà també un seguiment setmanal del programa
de treballs i de l'exigència al contractista per a la correcció
de desviacions...
L'empresa també haurà d'adoptar les mesures adients
perquè durant l'execució de les obres quedi assegurada
la protecció a tercers, i seran responsabilitat seva les
indemnitzacions..." (Maig de 1989)
No podem donar fe de la confecció dels informes preceptius
ni del seu contingut, però els propietaris dels terrenys
afectats o colindants a les obres poden donar fe de la "protecció"
que reben de l'empresa constructora.
6. Francisco Aracil, director de les obres
de la variant est
"Es MOPU s'ha compromès a establir un pont constant
i un seguiment coordinat entre la direcció de l'obra i l'Ajuntament,
tant en el terreny tècnic com polític" (El
Punt, 16-10-90)
L'entrada de la maquinària a través de la vall (29
i 30 d'agost) és un exemple de la coordinació tècnica
i política MOPT-Ajuntament de Girona.
7. Francisco Aracil, director de les obres
de la variant est
"La carretera no serà tan nociva com algunes persones
volen fer creure i, ecològicament, serà la millor
que s'ha construït a l'Estat Espanyol"
(El Punt, 21-12-90)
8. OCIFE, empresa constructora de la variant
"S'està estudiant la manera d'entrar a la vall causant-hi
el menor impacte possible. S'ha de fer lentament, no s'hi pot entrar
a sac...
Després que la setmana passada [11-7-91] es van sembrar gramínees
i lleguminoses als talusos amb el sistema d'aigua a pressió
ara ja es poden apreciar els primers brots d'herba al voltant dels
terraplens que Ocife fa a la vall de Sant Daniel..."
L'emplaçament de les peces prefabricades [dels ponts] s'efectua
amb una llançadora que les instal.la de darrera cap endavant,
i així s'evita d'introduir la maquinària en el terreny
i causar-hi danys innecessaris" (El Punt, 19-7-91)
Revegetar sobre pedra nua i construir pilars amb la introducció
de maquinària per l'interior de la vall només pot
considerar-se una entrada a sac.
9. Jordi Camps, director de de DSP (Desarrollo
de Servicions y Proyectos SA), empresa a qui OCIFE ha encarregat
la regeneració dels 17 km. del traçat
"La hidrosembra s'utilitzarà en tots els trams del
trajecte... aquest sistema afavoreix el creixement ràpid
de la vegetació i fa que el tipus d'herba quedi arrelat als
desmunts" (Diari de Girona, 12-7-91)
A poc més de dos mesos de l'experiment d'hidrosembra els
resultats són més aviat nuls... sobre roca nua no
hi haurà mai hidrosembra que valgui.
10. Agustí Anglada, tècnic
de DSP (Desarrollo de Servicions y Proyectos SA), empresa a qui
OCIFE ha encarregat la regeneració dels 17 km. del traçat
"El traçat íntegre de la variant trenca ecosistemes
sencers, per la qual cosa s'ha dissenyat una solució per
a cada punt" (El Punt, 19-6-91)
11. Pere Navarro, Governador Civil
"La regeneració del paisatge de la variant demostra
la preocupació de l'Administració en els temes de
medi ambient" (El Punt, 19-6-91)
I tant!
12. Ple de l'Ajuntament de Girona. Aprovat
amb els vots del grup socialista
"La primera condició posada per acceptar el projecte
és la divisió de l'obra en tres trams, per evitar
el risc de tenir trinxeres obertes durant dos anys, que és
excessiu i cal fraccionar-lo, de manera que en cap cas se superin
els 10-12 mesos i s'eviti al màxim l'exposició durant
l'època de les pluges" (9-5-90)
No només la vall de Sant Daniel, sinó tot el traçat,
han hagut d'aguantar l'erosió provocada per les fortes pluges
de la passada primavera (gener i març) i les de la tardor
actual, sinó que hauran d'aguantar (i perdre) tota la que
calgui fins a la fi de les obres.
13. Joaquim Nadal, Alcalde de Girona
"A partir d'ara, l'únic esforç que jo faré
serà el de deixar la pell per aconseguir les màximes
garanties possibles...
Déu nos en guard que el MOPU a Girona tingués un comportament
semblant al que ha tingut a l'autovia del Maresme, perquè
aleshores sí que, per part meva, això seria un tema
d'absoluta declaració d'hostilitats, radical. O es compleixen
totes les condicions aprovades pel Ple de l'Ajuntament o aquesta
no és la variant que nosaltres volíem" (El
Punt, 2-6-90)
Entre d'altres incompliments, amb alevosia i nocturnitat (29 i
30 d'agost) OCIFE ha fet entrar dotzenes de vegades les formigoneres
a través de Sant Daniel per a la cimentació dels pilars
d'un dels ponts previstos. Per a això (i sense cap autorització)
varen eixamplar amb excavadores la xarxa de camins de la vall.
14. Joaquim Nadal. Alcalde de Girona
"... s'ha de millorar el tractament de les terrasses dels
talussos... l'Ajuntament planteja les seves peticions des d'un punt
de vista d'absoluta exigència" (El Punt, 26-4-91)
L'absoluta exigència s'ha de veure durant la construcció,
no quan pluges com les que han inaugurat aquesta tardor s'hagin
endut centenars de tones de terres i capa vegetal remoguda.
15. Joan Maria Gelada, Cap de Planificació
Urbanística de l'Ajuntament de Girona
"Un dels requeriments de l'Ajuntament que el MOPU ha incorporat
al projecte és la forma de dur a terme les excavacions i
la posterior reposició de terres en els llocs on es faci
la reforestació. El projecte tècnic preveu que s'excavi
per separat la capa de terra vegetal, que es dipositi a part i es
torni a col.locar en els espais que es repoblaran de plantes. Es
considera que el projecte contempla suficientment la conservació
de les fonts de la vall de Sant Daniel que són a prop del
traçat de la futura carretera" (Diari de Girona,
21-1-89)
No se serven enlloc les terres extretes per a ser reposades a l'hora
de la reforestació. Les terres extretes al torrent de les
Mines són utilitzades per FERROVIAL (una de les empreses
d'OCIFE) per reomplir els accessos als ponts del desdoblament de
la carretera de Banyoles a Campdorà, de la que n'és
adjudicatària.
|