Data de publicació: 06/01/1992
N-II:
ELS NúMEROS CANTEN
Sense cap mena de dubte la variant de la N-II i la decisió dels polítics locals i estatals de fer-la
passar per la Vall de Sant Daniel és un dels temes
que ha aixecat més polseguera en els últims anys.
L'estratègia de justificació
de la decisió s'ha basat en dos pilars bàsics. Per una banda, s'ha presentat la variant per la Vall
de Sant Daniel com l'única solució
possible, i per l'altra, s'ha marginat la possibilitat de l'alliberament
del tram de l'autopista per considerar-la "una solució utòpica" i "poc pràctica".
Pensem que els ciutadans tenen dret a conéixer
totes les alternatives. No volem rebutjar a priori la possibilitat
d'alliberar el peatge perquè "és
un problema financer complicadísssim que no estic
en condicions d'abordar en aquest moment" (paraules del Ministre
del MOPU a un diari local, 6-10-88). Reconeix, per tant, l'absència de cap problema legal i que tot es podria reduir a
una negociació econòmica.
Ben mirat, el que s'ha volgut fer és presentar
"una decisió política" i justificar-la amb elements tècnics. Haurien
d'haver justificat tècnicament i econòmica la impossibilitat del rescat de l'autopista. El que
nosaltres hem fet (això no ho ha fet ningú) és estudiar si hi ha possibilitats legals
i econòmiques per fer-lo. La conclusió és senzilla: si hi ha voluntat política, es pot alliberar aquest tram; no hi ha cap impediment
legal i la compensació que rebria ACESA es pot
negociar en funció d'un allargament de la concessió.
La legalitat de la proposta
La nostra proposta es basa en l'Ordre de 27-7-66 (Clàusules de la Concessió). Aquesta preveu
la possibilitat del rescat per part de l'Administració.
Alhora cal tenir en compte l'article 232 del Decret 923/65 de 8/4,
que fixa els criteris del càlcul de la indemnització.
Aquesta legislació no és una pura
fal.làcia. Hi ha precedents que demostren que aquesta
norma legal ja s'ha aplicat.
La pròpia ACESA (Autopistas, Concesionaria Española,
S.A.) s'ha beneficiat ja d'una ampliació d'aquest tipus.
El decret 165/67 de concessió d'explotació dels trams
Barcelona-La Jonquera i Montgat- Mataró declarava com a data
de cancel.lació de la concessió en 24-2- 2004. El
R.D. 126/84, que disposa l'absorció d'ACASA (Autopistas de
Cataluña y Aragón, S.A.) per part d'ACESA, compensa
aquesta darrera amb l'ampliació dels terminis de concessió
de deu mesos de totes les autopistes que explota fins al
31-12-2004.
Un altre precedent de perllongament de la concessió
el trobem en el Decret de fusió d'AUMAR (Autopistas
del Mare Nostrum) i "Bética de Autopistas",
a canvi de la qual es perllongava la concessió
en dos anys (fins al 2006). El tracte? Alliberar de peatge el pont
que creua la badia de Cadis.
Avaluació econòmica
D'acord amb l'article 232 de la Llei de Contractes de l'Estat
- esmentat anteriorment- la compensació econòmica per a l'alliberament del peatge contempla dos aspectes
diferents: la indemnització per l'immobilitzat
i els beneficis que deixarà de percebre.
Segons els nostres càlculs, l'alliberament del
tram Fornells- Medinyà (18'7 km.) podria arribar
a costar a l'Estat 5.689.779.386'- ptes. (en concepte de la compra
física del tram) i 5.493.506.349'- ptes. (com a
compensació per la pèrdua d'ingressos
en aquest tram).
A canvi, l'Estat cancel.laria un deute que té
ACESA (R.D. 2479/78) que en ptes. de 1989 representarien 1.640.404.898'-
ptes. i perllongaria la concessió de què disposa ACESA per un termini de 20 mesos (exactament un
any i 218 dies) sense cap desemborsament addicional per part de
l'Estat (resultat de l'actualització al 8 % dels
beneficis que hem previst obtindrà ACESA -a través d'una interpolació estadística-
els anys 2005 i 2006).
Cal tenir present, però, que aquesta és la demanda màxima que pot plantejar ACESA.
Per tant, el "problema financer complicadíssim"
del qual parla el Ministre s'hauria de fer "a la baixa"
en funció d'aquestes dades econòmiques.
No val com a argument contrari a aquesta proposta al.legar que
seran els usuaris els qui pagaran la gratuïtat
d'un tram a canvi de seguir pagant peatge per la utilització de l'autopista durant uns mesos més. Malgrat
que aquesta revertirà a l'Estat l'1-1-2005, enlloc
està legislat que després l'ús de l'autopista serà gratuït.
Fins ara, l'Estat ha hagut de recuperar la totalitat de les concessions
d'"Autopistas del AtlÀ Àntico" i de AUCALSA
(Autopista Concesionaria Astur-Leonesa), per evitar un endeutament
que l'any 2002 hauria estat de 232.000 milions de ptes. En aquestes
autopistes, ara a mans de l'Estat, "se segueix cobrant el peatge".
Perllongar la concessió, doncs, no suposarà cap greuge per als usuaris. En lloc de pagar el peatge
directament a l'Estat, ho faran a ACESA. Els usuaris, però, seguiran pagant en qualsevol dels casos el peatge més enllà del 31 de desembre del 2004.
Estem convençuts que ACESA calibraria de bon
grat la possibilitat d'allargar la concessió més enllà del 2004. Es notori que ACESA és partidària de solucions d'aquest tipus.
No fa encara sis mesos acceptava construir gratuïtament
un tram del segon cinturó de Barcelona a canvi
d'una ampliació de la concessió
de l'A-9 (Montgat-Mataró).
El nostre estudi ha estat rigorós pel que fa
al procediment emprat. Hom pot dir que una taxa de descompte podria
ser d'un percentatge superior o inferior, o bé
que l'extrapolació de dades podria ser parabòlica i no lineal. El resultat final, segons els criteris,
podria diferir de molt pocs mesos. Els nostres números
canten: Si s'allarga la concessió de l'autopista
un any i 218 dies (menys de 20 mesos), haurem salvat Sant Daniel.
Josep Planas i Gamundi. Ensenyant.
Josep Vicens i Heras. Economista.
|