Data de publicació: 09/01/2000
No
és aquesta la nostra variant
Ara surt l'alcalde de Girona i diu que l'autopista, com a variant
de la ciutat, és una reivindicació llargament reclamada
pels gironins. No sabem si ell s'hi inclou en aquest col.lectiu
de ciutadans... El que sí sabem és que aquest tipus
de declaracions constitueixen un maquiavèlic exercici de
cinisme i una prova que el Sr. Nadal considera que tots els gironins
patim d'amnèsia.
Que quedi clar que no és la nostra variant. I que quedi
clar, almenys per poder lluitar contra la desmemòria, el
perquè:
La variant que els antivariant-est proposàvem anava des
de Fornells a Medinyà (en un traçat de 18'7 km) i
comportava la construcció d'un tercer carril a l'autopista.
Aquests "ecologistes" - que érem la Coordinadora
N-II per l'Autopista, l'Associació d'Amics de la Vall de
Sant Daniel, l'Assemblea d'Entitats per a la Salvaguarda de la Vall,
l'ANG, etc. etc.- van aportar un estudi tècnic que permetia
executar aquest tercer carril sense necessitat d'expropiacions addicionals
(Sarrià i Salt quedaven sanes i estàlvies, almenys
en aquest sentit, de qualsevol nova agressió urbanística).
Aquest estudi deu dormir encara en un calaix de l'Ajuntament de
Girona i en algun del Ministerio de Fomento.
Hauria de quedar clar també que hi ha hagut un colossal
malbaratament de diners públics. Parlem-ne: la construcció
de la variant est va costar, en números rodons, 10.000 milions.
La compensació a ACESA per alliberar el peatge entre Girona-Nord
i Girona-Sud (escassament 8 km.) és de 25.000 milions (mil
milions anuals fins al 2025). Tot plegat, suma 35.000 milions.
35.000 milions... i què tenim a canvi? Doncs, a canvi,
una variant Nadal que, a més de comprometre la vall de Sant
Daniel i el Congost, ha resultat del tot insuficient i que presenta
problemes de seguretat; tenim un tramet d'autopista gratuïta
(és una manera de parlar) que no només no solucionarà
la circumvalació per l'oest sinó que, com un embut,
farà un flac favor a la circulació de la pròpia
autopista; i tenim aquest mateix trosset al qual s'accedeix per
les mateixes vies que s'hi accedia, sense connectar les principals
vies d'accés a Girona. A Salt pateixen pel TGV però
encara no es plantegen què passarà al Sitjar. Aquesta
entrada a l'autopista, com la de Sant Julià, té tots
els números per esdevenir un veritable tap d'ampolla des
d'avui mateix.
No ens penjarem la medalla que la nostra proposta era més
racional, més econòmica i molt més profitosa,
tot i que, evidentment podríem fer-ho.
Si el cost de la construcció de la variant fou de 10.000
milions, la construcció del tercer carril que proposàvem
estava pressupostada en 4.500. Si la gratuïtat entre els 8
km que separen Girona Nord i Sud ens costarà 25.000 milions,
l'alliberament de peatge dels 18 km entre Fornells i Medinyà
ens podia haver costat el 1988 tan sols 6.000.
La proposta alternativa que els ciutadans van presentar a les administracions,
suposava un estalvi de 20.000 milions pel cap baix. I essent tant
bo el preu, què n'haguéssim obtingut? Doncs un eix
nord sud que sense hipotecar els darrers espais d'una certa qualitat
de la ciutat, enllaçaria les diferents vies d'accés
i possibilitaria una bona entrada (i sortida) a la ciutat i possibilitaria
també que, fossin els que fossin els punts d'origen i de
destinació, la ciutat de Girona deixés de representar
un obstacle en els desplaçaments. Certament un plantejament
més econòmic, més racional, més profitós.
No, els gironins no patim d'amnèsia. Els gironins no hem
perdut tampoc encara la capacitat de sorprendre'ns ni de qüestionar-nos
les coses.
Han passat ja un grapat d'anys des que es va elaborar i presentar
aquest projecte alternatiu. Tanmateix, molts dels interrogants que
es plantejaven en aquell moment no van obtenir mai resposta i avui
se n'obren de nous:
- Per què l'Ajuntament de Girona va canviar radicalment
la seva (o)posició enfront la variant est?
- Admetrà mai aquest ajuntament que es va equivocar quan
no va escoltar la ciutadania?
- L'Ajuntament de Salt reconeixerà la seva co-responsabilitat
en la solució (també és una manera de dir)
adoptada?
- Com és que per al Ministre Sáez de Cosculluela
l'alliberament del peatge era un "càlcul financer complicadíssim"
i el Ministre Arias Salgado se'n surt?
- Com és que l'any 90, el Sr. Nadal, deia que havia passat
el moment de l'autopista i ara aquesta oportunitat és recuperada?
- Com és que es va triar l'opció més costosa
(en recursos econòmics i naturals), la més difícil
tècnicament i la que més oposició suscitava?
El partit que actualment governa a l'estat espanyol era a l'oposició
quan es va perpetrar la variant de Sant Daniel. Tanmateix, seria
tota una ingenuïtat considerar que aquest gest d'alliberar
peatges és innocent. En política no n'hi ha, prou
que ho sabem, de gestos gratuïts. La suposada gratuïtat,
deuen calcular, els pot ajudar en el repte electoral de treure el
diputat que mai no han obtingut en aquesta demarcació. Tant
li fa que en aquest cas concret, el "gest" en qüestió
ens costi a tots plegats 25.000 milions de pessetes i no arribem
enlloc.
Almenys, si us plau, que quedi clar que aquesta no és ni
fou la nostra variant.
Josep Planas i Gamundi*
Membre de la junta de l'ANG i ex - portaveu de la Coordinadora N-II
per l'Autopista
|